RECENZIE | Orasul Oaselor, de Cassandra Clare

ISBN  978-973-102-319-9
limba  română
titlu original  City of Bones
genuri  urban fantasy, thriller, dragoste
premii literare  South Carolina Book Award Nominee for Young Adult Book Award (2010), ALA Teens' Top Ten (2008), Georgia Peach Honor Book Award (2009), Abraham Lincoln Award (2010)
rating 4 of 5 stars false (4 din 5 stele, chiar mi-a plăcut)

review  Oraşul Oaselor face parte din acea categorie a cărţilor urban fantasy care trebuiesc neapărat citite. Dacă te aşteptai la o poveste cu vampiri sclipitori cu piele ca de diamante şi la vârcolaci iubăreti plini de muşchi, e posibil să nu te fi gândit prea bine la cartea asta (unde îţi e gândul?!). Avem însă de a face şi cu vampiri, şi cu varcolaci. Dar specii cu totul diferite, creaturi în toată puterea cuvântului. Dar nu ar trebui să vă temeţi de ei, vânătorii de umbre ştiu cum să le vină de hac şi să creeze o atmosferă gotică perfectă asemănătoare cu cea pe care o radiază filmele lui Tim Burton.

Acum, dacă îţi spun că autoarea a luat zâne, vampiri, vârcolaci, demoni, nicşi şi tot felul de creaturi cu antene şi şapte picioare şi le-a amestecat pe toate într-un shaker, să nu crezi a ieşit ceva gen Alice în Ţara Minunilor. Nici chiar aşa; într-adevăr, în timp ce agita cuvintele alea acolo, s-a creat o crustă groasă de acţiune. Şi oho!, ce crustă alunecoasă. Te duci pe ea spre sfârşitul romanului cu cea mai mare viteză.

Iată că am ajuns şi la sfârşitul cărţii si nu v-aţi făcut o părere prea amplă despre ea. Deci reluăm: Clary Fray, a adolescentă de 15 ani, are darul Vederii (asta însemnând că poate vedea Lumea din Umbră, adică tot ce se află sub crusta shake-ului). Într-o seară nu prea fericită, mama ei dispare şi Clary este atacată de un demon ravener înspăimântator (pe care, Doamne ajută!, îl omoară). Astfel, tânăra ajunge să îi cunoască pe vânătorii de umbre războinici a căror misiune este să-i apere pe oameni de demoni şi să-i controleze pe vampiri şi vârcolaci.

De asemenea, Clary îl întâlneşte pe Jace, un tânăr fermecător, şi, împreună cu el, încearcă să dezlege nenumăratele taine ale Lumii din Umbră. Cine a răpit-o pe Jocelyn, mama lui Clary? Unde se află Pocalul Mortal şi ce puteri are acesta? Cine l-a transformat pe Simon, cel mai bun prieten al lui Clary, în şobolan şi cum poate fi desfăcută vraja? Cum a reuşit Clary să dobândească dintr-odată Vederea? De ce sunt demonii interesaţi de o mundană oarecare? Nu în ultimul rând, Clary încearcă să-şi înţeleagă propriile sentimente – în ce relaţie se află ea de fapt cu Jace şi Simon (deci aţi aflat că a desfăcut vraja; doar nu se îndrăgostea de un şobolan...)?

„Poate că există un Dumnezeu, sau poate că nu există. Fie aşa, fie altminteri, suntem pe cont propriu.”

Este o carte plină de acţiune şi suspans, abundă în faze amuzante care te fac să zâmbeşti, dar ştie şi cum să îţi dea lacrimile (nu de fericire). Deşi este mare, am parcurs-o repede. Mi-a plăcut mult ideea de vânător de umbre (chiar mă plictisisem numai de sugătorii de sânge şi blănoşii cu colţi) şi imaginaţia Cassandrei Clare m-a surprins într-un mod mai mult decât plăcut. Ca şi când nu am fi deja mulţi pentru acest Pământ, îl mai împărţim şi cu o altă specie invizibilă.

La sfârşit veţi avea parte de o maaare surpriză - şi când spun mare mă refer la mai mult decât mare -, dar nu vă dezvălui absolut nimic. Nu aveţi decât să vă aventuraţi în această aventură vrăjită fără sfârşit. Mă rog, o să aibă şi ea un sfârşit... dar cine ştie, în Lumea din Umbră orice e posibil!

Mulţumesc mult Libris, o librărie online unde puteți găsi atât cărți în română, cât și cărți în engleză, pentru această carte minunată oferită spre recenzare. O puteți cumpăra și voi de aici.

ecranizări  Orașul Oaselor se află în curs de ecranizare (2013) în regia lui Harald Zwart cu Lily Collins, Jamie Campbell Bower, Robert Sheehan și Lena Headey în rolurile principale.