RECENZIE | Sa nu ma parasesti, de Kazuo Ishiguro

limba  română
titlu original  Never let me go
colecţie  Top10+, numărul 20
genuri  dragoste, science fiction, distopie, young-adult, dramă
premii literare  Nominalizare Man Booker Prize pentru Lista Scurtă (2005), Nominalizat la Arthur C. Clarke Award (2006), ALA Alex Award (2006)
rating 5 of 5 stars false (5 din 5 stele, a fost uimitoare)

review   Să nu mă părăseşti este fără doar şi poate cel mai cunoscut roman al lui Kazuo Ishiguro. Cartea deceniului, aşa cum a fost denumită de cei mai mulţi critici, a reprezentat încă de la apariţie, în 2005, un adevărat boom! mondial. Trista poveste a lui Katie, Tommy şi Ruth a devenit un fenomen literar, frângând inimi după inimi. Răsturnări de situaţie, adevăruri crude şi chinuitoare care îţi vor mutila personalitatea şi o dragoste imensă pe care o vei nutri cu fiecare pagină mai mult pentru personaje, cam aşa ar suna o descriere a acestei comori.

Katie H. este educator, slujba ei fiind de a-i ajuta pe "copiii-clone" să simtă speranţa şi să viseze la ziua în care vor fi liberi şi se vor afla dincolo de gardul de sârmă ghimpată al Hailshamului. Să nu vă închipuiţi că a fi îngrijitor este o treabă destul de uşoară. Din contră, este greu să ai pe lângă tine some, corpuri cultivate pentru "piese de schimb". Acesta este unicul lor scop în viaţă, de a dona organe. La schimb primeşti cam tot ce vrei, tot înafară de libertate.

Trebuie să vezi însă şi partea plină a paharului. Te poţi obişnui repede cu copiii pe care îi ai în grijă, şi tot la fel de repede îi poţi da uitării, având în vedere viaţa scurtă ce se întinde preţ de un număr limitat de "donaţii". Dar ce se întamplă atunci când somele tale îţi devin cei mai buni prieteni? Ce poţi face pentru a le alina durerea? Eşti dispus să sacrifici totul pentru a-i păstra aproape?

Cei trei se confruntă cu probleme existenţiale grave. Dincolo de limitele impuse pentru hrană, îmbrăcăminte şi alte nevoi fizice, cei de la Hailsham nu au găsit încă soluţia pentru o limită sentimentală. Între vizionările de scene erotice din filme şi joaca cu colegii şi între colecţiile de cărţi şi reviste de sub pat şi iazul plin de raţe de afară se dă un adevărat război al caracterelor. Prietenia nu mai este ceea ce a fost odată, dragostea cere răzbunare, iar graniţa dintre amintire şi prezent dispare.

Kazuo Ishiguro a creat o dramă intensa care nu poate fi înţeleasa uşor. Deşi la prima vedere pare o poveste desprinsă din filmele SF, Să nu mă părăseşti este o alegorie despre fragilitatea vieţii şi despre ireparabilitatea şi celei mai mici greşeli. Tragică şi emoţionantă, lecturarea cărţii reuşeşte să schimbe ceva în tine.

Puteţi cumpăra cartea de aici. Eu am primit-o de la Libris, o librărie online unde puteţi găsi cărţi de toate felurile, atât în limba română, cât şi cărţi în engleză.

ecranizări   În 2010, cartea a inspirat o ecranizare cu Keira Knightley, Andrew Garfield şi Carey Mulligan în rolurile principale, şi în regia lui Mark Romanek.