RECENZIE | Memoriile unei gheise, de Arthur Golden

posted by Laurentzyu on , ,

4 comments

Traducere: Oana Cristescu
Editura: Humanitas
Pagini: 504
ISBN: 978-973-689-345-2

Chiyo, o fata dintr-un sat de pescari, este vanduta unei okiya pentru a fi initiata in artele gheiselor (dansul, actoria, conversatia spumoasa). Ritualurile seductiei sunt nenumarate, intr-o lume al carei esafodaj se sprijina pe culorile unui chimono, pe dezgolirea unei cefe pictate, pe licitarea virginitatii unei adolescente (mizuage) sau pe teserea unei intrigi de budoar.

Sayuri, pe numele ei de gheisa, intalneste iubirea, insa in calea implinirii acesteia infrunta piedici si rivale nenumarate, printre care vestita gheisa Hatsumomo. Sub indrumarea inteleptei Mameha, Sayuri ajunge sa stapaneasca destine, sa detina secrete si sa construiasca un imperiu al erotismului ritualic.

Fara sa destrame misterul tesut in jurul celor mai invidiate femei ale Japoniei, ci doar starnind curiozitatea cititorului, romanul ne aduce in fata ochilor imaginea panoramica a unui Kyoto care, dintr-un “buzunar” al lumii inchistat in traditii, se transforma treptat in orasul cosmopolit de astazi, martor al unei socante reinventari a femeii-spectacol.

Trebuie sa recunosc ca intotdeauna m-a fascinat Japonia. Fie ca animeurile ei ma tineau ore in sir in fata televizorului, fie ca gradinile ei mi se pareau mici bucati de Eden, Japonia mi s-a parut mereu ceva magic, ireal. Astfel ca nu demult m-am apucat sa invat limba japoneza. Iar cand dorinta a devenit si mai mare... ei bine, mi-a cazut in mana cartea asta geniala.

Sincer, nu regret nici macar o clipa faptul ca mi-a trecut prin gand sa o citesc, avand in vedere ca de multe ori cartile cu statut de bestseller sau foarte multe atentii din partea publicului se rastesc la mine: Tu nu ai de gand sa ma citesti!? Astfel ca fug, lasand pe mai tarziu. Bine, recunosc, si aici a fost la fel, daca realizam ca am citit-o deabia in 2013... Dar mai bine mai tarziu decat niciodata!

Cartea este foarte bine scrisa, probabil cea mai buna fictiune istorica pe care am citit-o vreodata. Aventurile prin care Chiyo trece pentru a deveni gheisa sunt absolut umitoare, si pe mine m-au facut intr-un fel sa-mi schimb mentalitatea despre unele lucruri. Adica aici, in vechea Japonie, oamenii traiesc intr-o mare intelegere cu natura si cu Universul, de parca acestia se completeaza pentru a atinge perfectiunea... Si trebuie sa spun ca Memoriile unei gheise este o carte aproape perfecta (sa nu zicem chiar perfecta, ca nu exista asa ceva).

Arthur Golden scrie cu o mare maiestrie despre ce este o gheisa. Un obiect al dorintei? O opera de arta in miscare? Un actor, un artizan, un entertainer, dupa traditia japoneza? Un tip uman, la granita cliseului cultural, imposibil de redat in categoriile occidentale? Cred ca nici acum, dupa ce am savurat fiecare pagina din aceasta carte, nu mi-am dat seama cu adevarat menirea unei gheise. Dar probabil ca ultima definitie e cea mai potrivita. Pentru ca o gheisa, dupa mine, este o gheisa. Frumoasa, surprinzatoare, atragatoare. Si pentru ca ceva din aceasta atmosfera care m-a vrajit cuvant cu cuvant s-a rupt imediat cum am pus cartea jos, dandu-mi seama ca a fost mai mult vis decat realitate.

Dupa cum am mai spus, cartea este absolut surprinzatoare, cu atat mai mult cu cat nu stiam foarte multe despre ceea ce aveam sa aflu. Acum, nu a mai ramas decat sa o trec pe lista cu cele mai bune carti citite vreodata. Sincer, mi-ar fi placut ca autorul sa continue sa scrie, sa nu se rezume doar la aceasta carte. Dar cine stie, poate vom avea parte de o surpriza la fel de fascinanta, in inca o tara care sa imi abureasca toate simturile si sa ma faca sa ma indragostesc. Asadar, avem in fata inca o carte recomandata 100%. Spor la citit... si la visat!

Tin sa multumesc mult Libris, o librarie online unde puteti gasi tot felul de carti, chiar si carti in engleza, pentru aceasta carte minunata oferita spre recenzie. O puteti cumpara si voi de aici